Білім мен ғылым алға шыққан заманда, бәсекелестік кезең белең алған тұста тойшыл дағдысынан арылмаған ағайынды еңбекке баулу бүгінгі күннің басты мәселесіне айналды. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев елді көркейтетін еңбекке баулу идеологиясын қоғамда жан-жақты насихаттау керек екенін баса айтып келеді.
– Қазір «Тойың тойға ұлассын» деп әндетіп, той тойлап жүретін уақыт емес. Бүгінгідей технологияның заманында той-томалақтың әңгімесін айтып, бір-бірін асыра мақтап, ас ішіп, аяқ босатқанға риза кейіпте жүру әдетінен арылу керек. Мемлекеттің өзі өлермендікпен өмір сүретін кезге келдік. Сондықтан еңбек ету – өмір сүру салтына айналып, басты міндет саналуға тиіс. Той қуалайтын емес, ой қуалайтын кезеңмен бетпе-бет келдік. Бұл дәуір – ақыл-ойдың, ғылым мен білімнің, еңбектің дәуірі, – деген болатын Президент.
Иә, халықтың қазынасы той емес, тынымсыз тірлік, үздіксіз еңбек, сол арқылы елдің өркендеуі, халықтың көркеюі екенін аңғартады. Өйткені білім қуалаған қазақтың өрісі де кеңейіп, өркениеттегі орны бөлек болуға тиіс. Ендеше, сол күндерге тезірек жету үшін адал еңбек етіп, болашақ ұрпақты білім мен ғылымға баулу маңызды.
Қуантарлығы, бұл бағытта аймақта оң нәтиже бар. Өйткені халық ысырап пен даңғазалықты ысырып, көңілдерін тынбай тірлікке бұруда. Мәселен, жақында ас беру мәдениеті мен жаназа, жерлеу рәсімдерін бір ізге түсіру үшін облыстық ардагерлер кеңесінің кеңейтілген алқа отырысында ас мәзірі бекітілді. Сыр өңірінің бас имамы Дастан Құрманбаев «Жаназа мен жерлеу рәсімдерін бірізге түсіру және ысырапшылдыққа жол бермеу» тақырыбында насихат айтып, зират басына зәулім ескерткіш, сәнді қоршаулар салуға болмайтынын атап өткен.
Сондай-ақ марқұмды жерлеуде аста-төк дастархан жаймауға үндеу де жасады. Жаназадағы ас мәзіріне ет немесе палау, нан өнімдері, қаймақ, жент, майсөк, шай, қант, кәмпит, құрма, су және шұбат кіреді. Ардагерлер діни дәстүрде жоқ марқұмның қонақасын алыстан келген қонақтармен шектелуге, жаназа намазы мен марқұмның жылдық асына дейінгі ас беруде ақша мен шапан таратпауға және жаназа намазын міндетті түрде мешіт имамдарының қатысуымен өткізуге шақырды. Мұнан бөлек зәулім зираттар мен қымбат құлыптастар тұрғызбауға, руға бөлініп, бейіт тұрғызбауға, қаза болғаннан бастап қырқы, жүзі, жылдық ас беру кезінде бекітілген ас мәзірін қатаң сақтауға үндеу жасалды. Бұл – құптарлық бастама. Тіпті дәл осындай тыйымдар той-томалаққа да қажет. Себебі ас та төк ас, жалпы астамшылық бізде тек құдайы аста ғана емес, той-томалақта да орын алып жатады.
Қазақ сәбидің іңгәлап дүние есігін ашқан сәтінен бастап өмір бойына ән арнап, би билеп, қуанышты сәттерін міндетті түрде тойлатып өткізеді. Той ата заманнан қазақ өмірінің мәні мен сәніне айналған. Жасыратыны жоқ, бүгінде қоғамда той өткізу туралы екұдай пікір қалыптасты. «Тойдың не қажеті бар? Қарызға батқан халыққа той жасап не керек?» деген пікірмен жиі ұшырасатын болдық. Десе де дүркіретіп той тойлауды құп көретін азаматтарымыз да аз емес. Кейбірі «Сонда кезінде бар байлығын баласының қызығына арнаған, жиған-тергенін тойға шашқан ата-бабамыз дарақы болды ма?» деп тойды ұлт тарихымен ұштастырып та жатады.
Шыны керек, мақтау мен мадақты жақсы көретін жұрт «пәленшеден кем болмайық, қатарынан қалмасын» деп санасып, орынсыз жерде жарысып, тойды бәсеке алаңына айналдырып жіберді. «Баласына бір той жасап бере алмай, Бұл өмірден өтіп кетті қанша адам» деп ән де шығарып алдық. Алайда халықтың бәрі бай емес, жалақыдан жалақыға «шықпа жаным шықпамен» әзер жететін жандар жетерлік.
2000 жылдардан кейін еліміз әлеуметтік-экономикалық жағынан серпін алған соң мейрамханада той жасау дәстүрі қалыптасты. Мемлекеттен кәсіп ашуға, еңбек етуге, жағдайымызды жақсартуға берілген несиеге дүркіретіп той жасап, жұлдызды әнші мен асабаларды шақырып, шаша шықтық.
Дарақы тойлар халық әлеуетіне теріс әсерін тигізгеннен бөлек қоғамның рухани, мәдени азғындауына жол ашып берді. Ағайын тойда шайтан суға тойып алып, асабаның ойына келген ойынын ойнап, мәз боламыз, марқаямыз.
Сөзіме тұздық болсын, жақында әлеуметтік желіде асабаның азғын ойынына иланған әйел кісі тойхананың ортасына шығып, ерсі биледі. Тойшыл қауым мәз, азаматшаға қол шапалақтап, құрмет көрсетіп әлек. Сонда тамаданың 300-400 адамнан жиналған тойшыл қауымды осы ойынға лайықты санағаны ма? Әлде қоғамның сұранысы осы болды ма? Міне, тойдағы осындай ұятты іс-әрекеттер бүгінгі, келешек ұрпаққа қандай тәлім бермек?
Айтып-айтпай не керек, «жиған-тергенің тойға шашылсын» дейтін қазақтың шаш та төк мінезін аша түскен қазіргі той өткізу салтымызға реформа жасауға сұранып-ақ тұрғандай. Мысалы, қуанышқа келген қонақ санын 100 адамнан асырмай, тойханалар мен тойшыл әншісымақтардың бағасын бақылауда ұстаса, мүмкін бүгінгідей есі кеткен дарақылық тыйылар ма еді?. Әйтпесе тойдан есі кеткен қара халық, қоғамда ән айтып, билеуден де басқа мәселелер бар екенін естен шығарғандай.
Бір қуантарлығы, бүгінгі жас буынның басым көпшілігі дарақы тойды қолдамайтынын айтады. Жастардың бірі той өткен соң өмір бар екенін тілге тиек етсе, енді бірі «жақындарымның ортасында шағын ғана атап өткенге не жетсін», «тойға шашқан ақшаға пәтер сатып алар едім» деген пікірде. Әрине бұған елдегі әлеуметтік ахуал мен жастардың жаңаша көзқарасы, оқығандығы, сауаттылығы әсер етсе керек.
Расында, шаш етектен шығынға батпай, тек жақын адамдарыңа ғана арнап ақ дастархан жайып, бір-бірімізге тілеулес болып, кішігірім мереке ретінде атап өтуге дағдылансақ, той тойлау мәдениетіміз де, әлеуметтік әлеуетіміз де арта түсер еді. Түптеп келгенде, бізден бірнеше жыл алға дамып кеткен Жапония, Германия, тағы да басқа елдер сияқты болғымыз келсе, тойға шашқан қаржыны баланың сапалы білім алуына, кәсіп ашуына, келешегіне инвестиция ретінде құйған дұрыс деп ойлаймын. Тойға 500 адам емес, 100 адам шақырсақ та, ата-баба жолымен отқа май құйып, өсиетке толы бет ашу рәсімін жасап, жөн-жоралғысымен баланың тұсауын кесуді де ата-баба жолымен дарақылықсыз өткізуге әбден болатындай. Біздікі көзіқарақты оқырманға ой салу…
Жандос ЖАЗКЕН
Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!