Тіршілік жаратылып, адамзат баласы пайда болғалы әйел әлемі зерттеліп келе жатыр және зерттеле бермек. Өйткені Жаратушы әйелдің «жан әлемін белгісіз элементтерден құрап» жасапты. Ол сондықтан да жұмбақ. Ал сыры ашылмаған жұмбақ жаратылыс қашанда сұлу һәм қадірлі болмақ. Ерлер қауымы әлі күнге сол тылсым жаратылыстың жұмбақ сырын ашуға ынтызар. Сол үшін де әйел затына көрсетілер құрмет пен сыйдың шет-шегі жоқ. Әсіресе қазақ халқының ұғымында «әйел, ана» деген сөздерден қадірлі ештеңе жоқ. Әлі күнге дейін қазақ қыз баланы әлпештеп, әйелді құрметтеп, ананы ардақтап келеді.
Табиғат қаншалықты таза, мөлдір, сұлу болса, қазақ әйелінің жаны мен болмысы да соншалықты таза, сұлу. Егер адамзат баласының тылсым табиғаттың құшағынан жаратылғаны рас болса, соның бастауында қазақ әйелі тұрғандай болады маған. Жанының айнасы жарқырап тұратын біздің аналарымыз, әпке-қарындастарымыз сол тұмса табиғаттың бір бөлшегіне айналып кеткендей. Біздің көңілімізде олар ақыл мен парасаттың, сұлулықтың, әдеміліктің, адалдықтың, пәктіктің, мейірімнің, ар мен намыстың жалауындай болып желбіреп тұр және ол жалау жер бетінде қазақ барда құламауы тиіс.
Көшпенді ғұмыр кешкен халқымыздың жаһанға жұтылып, жер бетінен жойылып кетпей бүгінге жетуі тек жерін жаудан, елін даудан қорғаған батыр бабаларымыздың арқасы ғана емес, оған түйенің қомында, жылқының жалында жүріп толғатып, ұлттың тегін сақтап, кешеден бүгінге жалғап келген аналарымыздың да қосқан зор үлесі бар. Өмірдің мәнін тек бала сүйіп, артына ұрпақ қалдыру деп ұққан, он-он бес баланы дүниеге әкеліп және оларды бағып-қағып бейнет көрген қазақ әйеліндей жанкешті бар ма?! Әр баланың толғағында бір мәрте өліп-тіріліп, олардың амандығы мен тәрбиесіне өскенше, немере-шөберелеріне өлгенше қамқор болған қазақ әйелінің құрыштай шыдамына, темірдей төзіміне қайран қалмасқа амалың қайсы?!
Қазақ әйелі тек бала тауып, ошақ басында отырған жоқ. Елбасына күн туып, жер шетіне жау тигенде ер азаматтармен бірге соғысқан қыз-келіншектердің болғаны және олардың сол аласапыран айқастардағы жанқиярлық ерлігі тарихта таңбаланып тұр. Оның бергі жағында екінші дүниежүзілік соғыста майдан даласына өздері сұранып аттанып, қыршын кеткен қызғалдақтай қазақ қыздарының ерлігінің өзі неге тұрады?!
Айтпақшы, сол қанды қырғынға қатысқан мемлекеттердің ішінде қыздардан құралған әскери жасақтардың басым бөлігі өзіміздің қаракөздер болған деген дерек бар. Бұл да қазақ қыздарының отбасына, Отанына адалдығының, дұшпанның алдында басын имеген өжеттігінің айғағы.
Ауылда апамыз болды. Сексеннің үстіне шыққанда жөнеп кетті «ана ауылға». Сол апамыз күйеуімен он жыл отасып, бала көтермеген соң жездемізге өзі жас тоқал алып береді ғой. Мақсат Алланың атымен қанша адамды куәлікке тартып, қиылған ақ некені бұзбай, ар-ұяттан аттамай, шаңырақты шайқалтпай сақтап қалу болыпты. Бәлкім бұны кейбіреу надандыққа балап, ескілікке телитін шығар. Әйтпесе қазақтың бойындағы бүгінгі ұрпағы қадірін білмеген көп қасиеті сол ескінің адамдарымен бірге келмеске кеткені солардың есіне кіріп те шықпайды.
Әлқисса, сонымен үй ішінен үй тігіледі. Бәйбіше де, тоқал да бір шаңырақтың астында бірге тұрып, тату-тәтті өмір сүреді. Сол апамыз тоқалдан туған тұңғыш балаларын бауырына басқан. Көрші ауылдан біздің үйге айына екі-үш мәрте төркіндеп келіп-кететін және бес-алты жасар немересін жанынан тастамайтын. «Жарығым! Құдайдың бізге бергені ғой, бұл. Пәленшекеңнің (шалын айтады) шаңырағының түтіні ғой. Құлыным сол» деп немересін айналып-толғанып отыратын. Немересі де әжесінен бір елі қалмайды. Қатпадай қара кемпірдің қамзолының шалғайынан тас қылып ұстап алып, ізінен еріп жүретін сол бала қазір үлкен азамат болып, апамыз айтқандай, атасының шаңырағына ие болып, түтінін түтетіп отыр.
Теңімен қосылған сол кісілердің арасында махаббат сезімі болмады деп кім айта алады? Болғанда қандай! «Махаббаттың отына өртеніп жүрген» бүгінгілерден сол кездегі қыз бен жігіттің, ерлі-зайыптылардың арасындағы махаббат отының жалыны мың есе қуатты еді және мәңгілік лаулап тұратын. Ол кезде бір-біріне серт беріп, ант байласып қосылғандардың қандай жағдай болса да бақиға дейін жұбы жазылмапты. Әлгі апамыздың күйеуіне тоқал алып беруі одан көңілі қалғаннан емес, керісінше сүйіп қосылған жарына өзі сыйлай алмаған нәресте иісін, бала бақытын басқа әйелден көруіне мүмкіндік жасады. Бұл – ерлік. Тіпті күйеуі үшін де емес, қарапайым қазақ әйелінің сезімін ішінде тұншықтырып, өз ұлтының келешегі үшін жасаған көзсіз ерлігі.
Бұл да біздің асыл аналарымыздың бекзат болмысын ашатын тағы бір тірі мысал. Бір жеңгеміз болды. Жолы жағынан жеңге болғанымен, жасы шешемнен үлкен болатын. Көненің көзін көріп, сөзін тыңдағандардың бірі ғой, ата жолына адал еді. Бірде сол отбасының қалада оқитын студент қызы күйеуге тиіп кетеді. Дұрысы – бірінші курс оқитын ауылдың ашықауыз қызын бейтаныс жігіттер алып қашып кетеді және бұл өңір емес, сонау солтүстікке. «Қыз бен қойдың жүрмейтін жері жоқ» деген сөз осындай жағдайды басынан кешкен әке-шешенің айтқаны шығар, сірә.
Сонымен кешірім келеді. Бұлар қуғыншы жібереді және олар аттанарда ашулы ағамыз қуғыншыларға еркімен бармаған қызын қалайда алып келіңдер деп қатаң тапсырады. «Егер алып қалуға әрекет етсе, іс насырға шабатынын айтыңдар» деп тағы нығырлайды. Ал анасы байғұс қызының жат жерге, жат жерге болғанда да тым болмаса болашақ күйеуін де танымайтын қиян шетке кеткеніне әкесінен бетер жүрегі езіліп, уайым қылады. Бірақ жеңгеміз іштей егілгенімен, сыртқа сыр бермейді. Қуғыншы аттанып кеткен соң ағамыздың жанына жайлап жайғасып отырып әңгіме бастайды. Жылап-сықтамай сабырмен ғана: «Қыз жат жұрттық қой. Қайтеміз?! Бірақ танымайтын қиян шетке барғанын айтсаңшы. Әйтпесе мен де сені танып келген жоқпын ғой. Осы әулеттің үлкендерінің қайсысы қалың мал беріп, қолдан алды. Сен сабаңа түсіп, сабырға кел. Алысқа кетті демесең, елден елдің айырмашылығы жоқ. Ол ел қазір келін түсіріп, қуанып жатыр. Бір әулеттің сол қуанышын, қызығын Құдай көп көрмесін, ұзағынан қылсын. Біз де соны тілейік. Аналық батамды мен бердім, сен де ойлан. Қуғыншыларды қабылдамағаның да жөн болмады. Олардың кінәсі жоқ. Қазақтың жолымен кешірім сұрап келді. «Алдыңа келсе, атаңның құнын кеш» деген. Біз де жөнімен күтіп алып, далада айтқан өкпе-назымызды дастарқан басында білдірсек те болар еді ғой?! Танымайтын Құдайы қонақ та үйіңе кіріп, дастарқаныңнан дәм татып кетіп жүр емес пе?! Бұлар да Құдай қосып отырған құдаң. Жә, қызың пешенесіне жазылғанын көрер. Босаға аттап қойды, кері қайтарма және енді оның ешқандай мәні де жоқ. Елге келсе, ертең бетіне шіркеу болады. Бүгінімізді емес, ертеңімізді ойлайық, отағасы», – дейді жеңгеміз.
Қабағы түйіліп күңкілдеп отырған ағамыз мына сөзден кейін біраз үнсіз қалады. Сәлден соң «Дұрыс айтасың, мен қатты кеттім. Әлгі қуғыншылардан да ұят болды. Кенже қызым болған соң… Алла бағын ашсын ботамның… Мен де бердім батамды» деп сөзін аяқтай алмай кемсеңдеп көзін сүртіп кетіпті…
Ағам мен жеңгемнің сол алысқа қашып кеткен қызының өзі қазірде әже болды. Ара-тұра ауылға кішкентай немерелерін ертіп келіп-кетіп тұрады екен. Өзінің ауылында қыз таусылып қалғандай, сонау солтүстіктен келіп Қызылордадағы біздің апамызды атына өңгеріп алып қашып кететін сол баяғы жездеміз қазір лауазымды қызмет істейді деп естідік. Бірақ қарапайым, көпшіл, ақкөңіл тамаша адам дейді білетіндер. Кенже қызы мен күйеу баласының еліне сыйлы, үлгілі отбасы болғанын ағамыз да, жеңгеміз де көріп кетті.
Жеңгеміздің қызы қашып кеткендегі ағамызға айтқан басалқы сөзін бекерге тәттілеп отырғанымыз жоқ, тақырыбымызға тікелей қатысы болғасын тұздық етіп алдық. Ұғынған жанға оның тәрбиелік мәні бар. Жеңгеміз тек қызының болашағын ғана емес, әулетінің өсіп-өнуін де ойлап отырды ғой сол кезде. Ал отбасында жоғарыдағыдай жағдай орын алса, әлгіндей есті әңгімені қазіргі екі әйелдің бірі айта алар ма еді?..
Бұл жерде де аналарымыздың ақыл-парасаты мен сабыры алға шығып, барға шүкір, жоққа сабыр қылатын қазақ әйелінің, ардақты аналарымыздың бейнесін жеңгеміздің ағамызға айтқан бір ғана жұбату сөзі айқындап тұр. Сол жеңгеміз тоқсаннан асып жығылып келместің кемесіне мінді. Көзі тірісінде бір әулеттің ғана емес, елдің ақылшы анасына айналды. Ауылда жүргенде көшеде көлденең кездесіп қалса, күтіп тұратын. Жақындағанда: «Әй, бала, амансыңдар ма? Өтіп кет! Жолыңды кеспейін, ер адамсың ғой», – дейді. Сонда біз мектеп бітіргенімізге де көп бола қоймаған баламыз ғой. Ал ол кісілердің жасы сол кезде жетпістен асып жығылып, сексенге құлаған кезі. Рас, шалдың баласымыз. Әкеміздің жолы үлкен. Сонда да шешеңмен қатар адам алдыңнан кесіп өтпей, анадайдан өзіңді күтіп тұрғанына іштей ыңғайсызданып әрі таңғалушы едік. Есейе келе білдік. Жарықтық, олар бізге емес, ата жолына, қазақтың салт-дәстүр, әдет-ғұрпына құрмет көрсетеді екен ғой. Міне, қаншама ғасырдан бері халқымыздың мұрасын көзінің қарашығындай күзетіп, бабамыздың салып кеткен жолын ұрпақтан-ұрпаққа жалғап келе жатқан қазақ әйелінің бүтін болмысы бұл.
Сөзіміздің басында айтқанымыздай, әйел затының сол болмысын құрап тұрған элементтер әлі күнге белгісіз. Сондықтан әйелдің, соның ішінде қазақ әйелінің жан әлемі жұмбақ. Гүлден нәзік жаратылыс иесі бола тұра, олардың бойынан жұмыр жердің жүрегін жылытатын мейіріммен қоса тау қопарар бұла күш те, қайсарлық та, өжеттік те, төзім де табылады. Өйткені олар – көктегі Құдіреттің жердегі көшірмесі.
Қуат АДИС
Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!