«Amanat» партиясы Жалағаш аудандық филиалының ұйымдастыруымен, «Аққыр ауылдық округі» мен «Дарын» бастауыш партия ұйымдарының бірлесе өткізуімен «Ұлттық мұра» партиялық жобасы аясында «Киіз басу өнері – ұлттық мұра» атты танымдық іс-шара өтті. Шараның басты мақсаты – ұмыт бола бастаған ұлттық құндылықтарды насихаттап, жас ұрпақты салт-дәстүрмен тәрбиелеу.
Киіз басу – қазақ халқының ежелгі қолөнерінің бірі. Киіз – қой жүнінен жасалып, үйдің жабындысы мен тұрмыстық бұйымдарға қолданылған. Шара аясында ауылдың ақжаулықты әжелері мен аудан орталығынан келген келіндер бірігіп, киіз басу өнерін көрсетті. Жүн сабау, илеу, ширату, ою салу және киізді басып шығару кезеңдері таныстырылып, бұл өнердің маңызы мен тәрбиелік мәні кеңінен айтылды.

– Бүгін Аққыр ауылында үлкен тағылымды шара өтіп жатыр. Аққырлық аналар жыл сайын киіз басуды дәстүрге айналдырған. Ұлттық өнерді ұлықтап жүрген аналарымыздан жас келіндер тәлім-тәрбие алсын, үйренсін деген ниетпен бүгінгі шараны өткізіп отырмыз. Қатысушы келіндердің барлығы бүгінде ұстаздық қызметте жүрген, жақында ғана ақ босаға аттаған. Жас та болса шараға өз сұраныстары бойынша қатысып, әжелерден қолөнердің қыр-сырын үйренуде. Бұл игі шара алдағы уақытта жалғасын тауып, жыл сайын дәстүрге айналады деп сенеміз, – дейді «Аmanat» партиясы аудандық филиалының атқарушы хатшысы Қаншагүл Мұстафаева.
Киіз басу бірнеше кезеңнен тұрады. Жүнді жуып, түтіп, тегістеп жайып, ыстық сумен бүркіп, орап, дөңгелентіп басады. Бұл үрдіс көп күш пен төзімділікті қажет етеді. Киізден текемет, сырмақ, тұскиіз секілді бұйымдар дайындалып, олар ою-өрнекпен безендірілген. Киіз басу – тек еңбек емес, ұрпаққа тәрбие мен бірлікті дәріптейтін дәстүр. Ол айтуға оңай болғанымен, оңай жасала салатын іс емес. Оған қолдың күші мен ептілік керек. Әжелердің айтуынша, киіз басу үшін қойдың күзем жүні таңдап алынады.
Шара ең алдымен жүн сабаудан бастау алды. Қырқылған, сұрыпталған жүннен бұйым жасау үшін жүнді ең алдымен тазалап алу қажет. Ол үшін қос шыбықпен жүннің іртігін жазып, шөп-шаламнан тазартып, үлпілдету керек. Әжелер жүн сабаудың ел ішінде қалыптасқан өзіндік тәсілдері барын айтады.
– Тулаққа салып жүн сабағанда сабаушылар қолдарын бірдей көтеріп-түсіріп отыру қажет. Әр адамның қолындағы қос сабау арқылы жүнді екі қолымен сабайды. Сабаудың бұл әдісі қолдап сабау деп аталады. Қос қолдап сабау арқылы іртігі оңайлықпен жазылмайтын, өте түйдектелген жүнді оңай тарқатуға болады. Мұнан бөлек жүн сабаудың көсіп сабау, көпіртіп сабау, есіп сабау секілді тәсілдері бар, – дейді Айша Кемелова.
Жүн сабаудан кейін дайын болған жүннен киіз басылады. Әжелер әндетіп, киіз ойдағыдай шықсын деген ниетпен жұмыстарын көтеріңкі көңіл күйде бастады. Киіз басу үшін шиге салу, шабақтау, бет тарту, су себу, тебу, булау, білектеу, қарпу секілді тәсілдер қолданылады. Киіз басу үшін сабақталған жүнді белгілі көлемдегі шидің бетіне тегістеп, төсеп шығады. Мұны «шиге салу» деп атайды. Ши бетіне салынған жүннің біркелкілігіне көз жеткен соң ыстық су әкеліп, сүзгінің сырт жағымен шашыратып, шидің бір жақ шетінен бастап себелеп құйып шықты. Әжелердің айтуынша, шашырата құйылған ыстық су өз салмағымен жүнді басып, шабақталған жүн мен тартылған жүнді бір-біріне жабыстырады. Сөйтіп жүн кіріге бастайды. Жүннің мұндай күйін киіздену деп атайды екен. Су себіле басталысымен әжелер мен жас келіндер басылып жатқан жүнді қабаттай шиыршықтап, шимен бірге жинап отырды. Шиді ширатып жинаған сайын қайта-қайта ыстық су құйылады. Киіз басудағы бұл жұмыс «су себу» деп аталады. Мұнан кейін жүн тартылған ши орала жиналып болған соң, оны сыртынан жіппен байлап, орта белінен арқанды өткізіп алды. Бұл әдіс шиыршықталып жатқан шиді домалатып сүйрету үшін қажет екен. Әжелер мен келіндер екі топқа бөлініп, шидің өн бойына қазқатар тұрып шиге ораулы киізді аяқтарымен бір бағытта теуіп отырды. Ал қарама-қарсы тұрғандар ұшы тұйықталған арқанмен шиді алға қарай тартып, өзіне қарай дөңгеленте сүйреді. Біраз жер дөңгеленте отырып тепкен соң шиді бұрып алып, қарсы бағытқа қарай тебеді. Киіз тебу уақыты 2 немесе 3 сағатқа созылды. Себебі әжелердің айтуынша, киіз неғұрлым көп тебілсе, соғырлым шымыр, тегіс, әдемі болып шығады. Сонда ғана киіз көп уақытқа дейін қопсымай, түтеленбей, сынын бұзбай, ұзақ уақытқа шыдайды.
Мұнан кейін қатысушылар булау әдісі арқылы киізді шиден шығарып, ыстық су құйып, үстін қалың нәрсемен жауып тастады. Буланған киізді бір немесе бір жарым сағатқа қалдырды. Ыстық буымен балбырап жатқан киізді қатарласа отырған киізшілер шидің үстінде көлденең жатқан киізді өздеріне қарай тартып алып, білегімен ұрып, аяққа салып басты. Білектеліп болған киізді ұзыннан екі қабаттап бүктеп, оның екі басын бір-біріне түйістіре жіппен көктей отырып, қарпу әдісі арқылы киіздің ұзындығын шығарды, яғни киізді алдымен оңға қарай жұлқи серпіп, одан кейін солға қарай серпиді. Қарпылған киіздің шеті жинақталып тегістеледі. Қарпылған киіз қыл-қыбырынан тазаланады. Қарпу жұмысын әйелдер мен қатар ер адамдар да атқарған. Бұл жұмыс та бірер сағатқа созылды. Киіз басудың кәнігі шебері болған Гүлбахарам әже әдіс-тәсілін ес білгеннен бері білетінін айтты.
– Мен киіз басуды жастайымнан анамнан үйрендім. Киізді қошқар мүйіз сынды түрлі оюлармен балаларымыздың аттарымен түрлі-түсті жүн арқылы сәндейтінбіз. Еңбекке ерте араласқандықтан анамыздан көп нәрсені үйрендік. Ол үнемі «үйренгенің өзіңе жақсы, істегенің маған жақсы» деп айтып отыратын. Тек киіз басудың ғана емес, тоқыма тоқып, кесте тігудің, құрақ құраудың қыр-сырын меңгердік. Ендігі мақсатым – осы өнерді өз балаларыма келіндеріме үйрету. Жасыратыны жоқ, қазір киіз төсейтіндер аз. Себебі жастар жағы киіздің қандай пайдасы барын біле бермейді, – дейді Гүлбахарам Жылгелдиева.
Шара аясында ұлттық тағамдарға арналған бұрыш ұйымдастырылып, қазанжаппай, ірімшік, құрт, май, сияқты өнімдердің жасалу жолдары мен тарихы да қатысушылар назарына ұсынылды. Мұнан бөлек тапа нан мен бауырсақ та пісірілді. Әжелер тағамның әрқайсысының қандай жағдайда, қандай ниетпен әзірленетінін айтып, ұмыт болған дәстүрлерді еске түсірді.
Мәселен, қазанжаппай – ұлттық тағам түрі. Тапаға немесе қазанға пісіріледі. Шара барысында ауылдағы алтын ұяда физика пәнінен сабақ беретін Жаңалық Ташерова жас келіндерге қазанжаппайды дұрыс пісіру әдісін көрсетті.
Ол шоққа қазанды қыздырып алғаннан кейін майдың орнына тұзды суды сеуіп, қамырды кезек-кезек орналастырып шықты. Нан қызарғанша қазанды айналдырып отырып, дайын болғанда бетіне сүт немесе май жағуға болатынын айтты. Бұл нанның жұмсақ болуына әсер етеді екен.
– Бұл қазан менің анамнан қалған. Бала күнімізде анамыз бізге күнде қазанжаппай пісіріп беретін. Соны көріп өскендіктен мен де өз балаларыма жиі пісіріп беремін. Нақтырақ айтсам, жаз мезгілінде күнде пісіремін. Бұл нанды көміп жүргеніме 10 жылдай уақыт болды, – дейді ол.
Аққыр ауылының аспанын әнге бөлеп, ұлттық өнер ұлықталған шара соңы әжелеріміз бен шараға қолдау білдірген жандарға партия филиалының төрағасы атынан алғыс хат пен сыйлық табыстаумен қорытындыланды. Бұл тағылымды шара – бабалар аманатын кейінгі буынға жеткізу жолындағы маңызды қадам. «Аmanat» партиясы ұлттық рухты ұлықтайтын осындай бастамаларды жалғастырып, ел арасында кеңінен насихаттай бермек.
Ақтоты ЕРЖАНҚЫЗЫ
Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!