Адам өміріндегі ең бақытты сәттердің бірі – өмірінің жалғасы сәбиінің дүниеге келуі. Иә, адам ұрпағымен мың жасайды. Ал сол ұрпағымыздың келешегі үшін маңызы зор, ұлттық бет-бейнемізді айқындайтын сәбиге ат қою дәстүрін қалай орындап жүрміз? Балаға есім қою – игі дәстүр. Сондай-ақ бұл – рәсім әр балаға өмірінде бір-ақ рет жасалатын рәсім. Сондықтан біздің ата-бабаларымыз ежелден-ақ бұл рәсімге атүсті емес, аса құрметпен қараған. Себебі ғалымдардың пікірі бойынша және дінімізде де адамның есімі оның болашақ тағдырына тікелей әсер етеді деген сенім бар.
Балалар жазушысы Бердібек Соқпақбаевтың әйгілі «Менің атым Қожа» деген шығармасында кішкентай бала Қожаның айнаның алдында өзіне қарап отырып, «Осы менің атымды неге Қожа деп қойды екен?» деп ұзақ ойланып, өз есіміне көңілі толмай, іштей өзіне налитыны бар. Әрине «Қожа» деген есім жаман мағына бермесе де бұл жерде баланың жан дүниесі, кіршіксіз көңілі жатқанын ескеруіміз керек. Сәби дүниеге келгенде әрбір саналы отбасы оған жарасымды әрі әдемі есім беруге тырысады. Кейбірі заманына сай ел арасында кең таралған, заманауи есімдерді қойып жатса, енді бірі ата-бабаларының, ұлы тұлғалардың есімін қояды.
Бұрынғы үрдіс бойынша және қазіргі заманда да балаға есім үш күн ішінде берілуі құпталады. Себебі ана мен бала перзентханадан шыққанша сәбиге есімі қойылып, дәрігерлерге құжат толтыру үшін де қажет.
Ең алдымен сәбиге ат қоюға кімдер лайық? Балаға ат қоюға құқылы ең бірінші оның ата-анасы. Әрдайым үлкенді құрметтейтін қазақтың салт дәстүрі бойынша баланың атын көбіне ата-әжесі қояды. Адамгершілік тұрғыдан алғанда бұл үрдіс те дұрыс деп санаймыз. Сондай-ақ өз ортасында сыйлы, қадірлі, елге белгілі өнегелі адамдарға, ғалымдарға, өнерлі жандарға немесе баланың нағашыларына, тіпті жақсы сыйласатын досына да қойдыруға болады. Дәстүрлі дінімізде балаға жаман есім қоюға тыйым салынады. Бұны психологтар да қолдайды. Себебі өз есіміне көңілі толмаған бала үнемі іштей өз-өзіне жеккөрінішті сезім тудырады. Үнемі пессисимистік көзқарасты ұстанып, депрессияда жүреді. Өмірден өз орнын табуы қиын болады. Мысалы, бірде пайғамбарымыздың алдына жаңадан хақ дінді қабылдаған адам келгенде пайғамбырымыз ол адамнан есімін сұрайды. Сонда әлгі адам өзінің есімі Харб екенін айтқанда, пайғамбарымыз ол адамға дереу есімін өзгертуді бұйырған деген деректер де бар. «Харб» сөзі араб тілінде «Соғыс» деген мағына береді. Сондықтан балаға жағымды есім қойған абзал.
Есімін өзгертуге байланысты айта кететін бір жайт, қазіргі таңда дін жолына бет бұрған кейбір көрсеқызар, әсіредіншілдер жаппай аттарын арабша есімге ауыстыруды үрдіске айналдыра бастады. Мұсылман болу үшін араб болу шарт емес. Әу баста шыр етіп жарық дүниеге келгенде шексіз қуанып, ата-анасының азан шақырып қойған әдемі қазақша есімін тәрк етіп, себепсіз оңды-солды өзгерте бергенді ұлтқа жасалған сатқындық деп бағалауға болады. Бұл үрдіс әсіресе сахна төрінде жүрген әншілердің, жалпы өнер адамдарының арасында кеңінен белең алып келе жатқаны жасырын емес. Әрине оларға қарап, жастардың да еліктейтінін ұмытпауымыз керек. Дінімізде де «қиямет күні әрбір адам өзінің алғаш қойылған есімімен шақырылады» деген сөздер бар. Ал қазіргі дінге жаңадан бет бұрып жатқан бауырларымыздың қазақша есімінен жеріп, арабша есімге ауыстыруы жалаң еліктеушілік деп бағалаймыз. Тіпті Құранда да Алла адамзатты ұлттар мен ұлыстарға бөліп, әрқайсысын өз ерекшеліктерімен жаратқаны жайлы аят бар. Ал қазіргі деструктивті діни ағымдардың идеологиясымен санасы уланғандардың бұл әрекеті де осы жаратылысқа қарсы шыққанмен бірдей.
Азан шақырып ат қою деген не? Перзент дүниеге келген үйде ағайын-туыстары жиналып, ат қоятын адам немесе діни сауаты бар кісі сәбиді қолына алып, «Аллаһу әкбар» деп азан шақырып, сәбидің оң құлағына есімін үш рет қайталап айтады. Сондықтан азан шақырып ат қою қазақ халқының мұсылмандық жоралғысының қалыпты дәстүрі болып кеткен. Әкесі өзі азан шақыра алмайтын болса, имам-молдаларды шақырып, баланың басын құбылаға қаратып, оң құлағына азан, сол құлағына қамат айтып, ата-анасы таңдап қойған есімді «Сенің аты пәленше» деп, үш мәрте айтатын болған. Рәсім аяқталған соң дұға оқылып, қатысқан туысқандары нәрестеге, оның ата-анасы мен туысқандарына ақ тілегін айтып, үлкендер батасын берген.
Лақап ат қою деген ше? Лақап ат адамды не мазақ ету, жамандау, болмаса мақтау, құрметтеу үшін қолданылады. Адамдарды өздері ұнатпайтын, ренжитін лақаптарымен шақыру күнә болады. Сондай лақап атпен кісінің артынан сөйлеу де ғайбат болады, харам болып табылады.
Құран кәрімде былай делінеді:
«Ей, мүминдер, араларыңнан бір топ басқа топты мазақ етпесін! Бәлкім мазақталғандар өздеріңнен жақсырақ болар. Бір-бірлеріңді айыптамаңдар, жаман лақаптармен шақырмаңдар! Иманға жеткеннен кейін күнәхарлық қандай жаман! (Аллаһ тыйым салған нәрселерге) тәубе етпегендер – залымдар»
Кісіге лақап ат беруден өзінің азан шақырып қойған атымен атаған дұрыс. Қазақ қоғамында көбіне лақап ат адамның істейтін кәсібіне, түр-тұлғасына, қадір-қасиетіне қарап қойылған. Мысалы, қаздауысты Қазыбек би, Айыртілді Әйтеке би, Қанжығалы Қабанбай батыр, қасапшы Қаржау, Етікші Ермек т.б. секілді. Ал адамның дене мүшесінің кемістігіне орай соны тілге тиек етіп, адамның атына қосып атау дұрыс емес. Мысалы, соқыр Боранбай, ақсақ Амантай, қыли Қанатбай, қотыр Әмит т.б. деген секілді. Бұл барып тұрған әдепсіздік, көргенсіздік, надандық болып табылады.
Сонымен қатар қазақ халқының тарихында белгілі бір себеппен арнайы ырымдап қоятын есімдер кездеседі. Егер ата-анасының дүниеге келген балалары тұрмай, бірінен соң бірі шетіней берсе, келесі балаға Тұрсынбек, Тұрғанкүл, Тоқтасын, Тоқтар деп, немесе әдейі көз тимесін деген ниетпен Итемген, Көтібар деген секілді есімдер де қойған. Сәбиге көз тимесін, өмірі ұзақ болсын деген мақсатпен мағынасы ерсі немесе сиқысыз есімдерді қойған. Мысалы, Сасық, Қисық, Шоқпыт және т.б. Бірақ қазір бұл ескірген ырымдар қатарында.
Егер туған нәрестелері қатарынан қыз бола берсе, оған да әдейі ырымдап, келесі жолы ұл тусын деген ниетпен Ұлболсын, Ұлбала, Ұлтуған, Ұлмекен, Ұлтай, Ұлжалғас, Ұлбике деген секілді есімдер қойған. Бұл үрдіс қазіргі уақытта да сақталған. Ұзақ уақыт бойы отасып, құрсақ көтере алмай көптен күткен сәбиі дүниеге келсе, онда оған Құдайберген, Аллаберген, Аңсар, Тілепберген, Тілепалды, Тұяқбай т.б. секілді есімдер қойған.
Сондай-ақ қазақ мұсылманшылықты ұстанғаннан кейін Алла Тағаланың 99 көркем есімін де балаларына қойған. Алайда оны тікелей қоймайды. Сол Алланың 99 көркем есімдерінің алдына Әбді деген сөзді қосып қояды. Ол (арабша Әбд) Алланың құлы деген мағынаны білдіреді. Мысалы, Әбдрахман, Әбдірақым, Әбдімәлік, Әбдікәрім, Әбдіжаппар т.б. секілді.
Кешегі Ресейге бодан болған Кеңес одағының заманында Коммуна, Артельбай, Сьезбек, Советбай деген секілді коммунистік идеологияға байланысты есімдер де көптеп қойылғаны белгілі. Сонымен қатар жаппай Андрей, Алеша, Антон, Юри Наташа, Маша деген секілді орысша есімдерді қою да сәнге айналды. Алайда ол тарих болып сол заманның еншісінде қалды. Қазіргі уақытта да балаға Анель, Жанель, Анджелина, Макс, Роберт т.б. секілді еуропалықтардың батыстың есімін қоюды сәнге айналдырып, оны өздерінше дәреже көріп жүргендер бар.
Енді тәуелсіздік алып, бостандықтың таңы атып, халқымыз жетпіс жыл бойы қол үзіп қалған дінімен қайта қауышты. Алайда сырттан келген жат деструктивті діни ағымдардың жаппай жетегінде кеткен жастарымыз өз қағынан жеріген құландай қазақтың бүкіл ұлттық құндылықтарын тәрк ете бастады. Арабтың бүкіл тұрмыстық салтын, ұлттық киімін дін деп қабылдап және соны ұрпақтарының да санасына сіңіруде. «Ең үлкен қателігіміздің бірі арабтардың мәдениеті мен тұрмыс салтын ислам деп қабылдауымыз» деп дінтанушы Мұртаза Жүнісұлы айтқандай, тіпті олар қазақ болып туғанына да өкінетін сияқты. Олар да өз ұпақтарына жаппай арабша есімдер қоюды үрдіске айналдырып бара жатыр. Сөйтіп бүгінде қазақша есімдерінің орнына арабша есімдерді иемдену жайылып келеді. Шындығында араб есімдері бізге таңсық емес. Алайда әрбір ұлт өзінің ана тілін, ұлттық салт-дәстүрін, әдет-ғұрпын сақтаумен ғана ұлт болып қалады. Осыны естен шығармайық дегіміз келеді.
Арыстанбек Байқабылов,
Қазақстан Журналистер одағының мүшесі,
теолог маман
Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!